Extra time, extra small


‘Publiek gezocht’, kondigde de webstek van Sporza eind juli aan, enkele dagen voor de lancering van Extra Time, de nieuwe voetbal-talkshow van Filip Joos & Frank Raes. Eén ding is intussen  wel duidelijk: ze hebben het nooit gevonden, dat publiek. Ofte, de teloorgang van Koning Voetbal op de openbare omroep, onder druk van het almachtige Belgacom.

Gisteren gekeken naar ‘Extra Time’? Maak u geen zorgen, u heeft weinig gemist. U was bovendien niet de enige. Ja, u was voor deze ene keer zelfs meer regel dan uitzondering. Hoop en al 148.000 kijkers hebben zich nog vergaapt aan Joos & Raes. Of, Raes & Joos? Hoe werkt dat eigenlijk? Age before beauty? Of pretentie voor intelligentie? Soit, 148.000 kijkers is hoe dan ook bijzonder pijnlijk, de kijkcijfercurve van ‘Extra Time’ begint nu toch wel verdacht veel op de beurskoers van een KBC-aandeel te lijken. Lees en huiver: 229.000 kijkers voor aflevering 1, 203.000 voor aflevering 2, 197.000 voor aflevering 3 en dus zegge en schrijve 148.000 survivors voor de aflevering van gisteren. Bijna gehalveerd, in minder dan 4 weken tijd, zonder noemenswaardige concurrentie wegens zomerslaap bij de concurrentie. Ouch!

Voor de liefhebbers: Joos & Raes, of Raes & Joos, bekoorden gisteren zelfs minder kijkers dan ‘Top Gear’, dat net vóór ‘Extra Time’ geprogrammeerd staat. En nog voor de liefhebbers: zelfs een onbeduidende c-film als ‘Human Trafficking’, op Vijf TV, lokt op hetzelfde tijdstip méér kijkers dan Joos & Raes, of Raes & Joos. Voorwaar, het moet van Yves Leterme geleden zijn dat iemand nog zó snel uit de gratie des vaderlands is gevallen.

De reactie van Joos is uiterst voorspelbaar, wegens – preventieve communicatie, heet zoiets – drie weken geleden al geventileerd: “We werken voor Canvas, het kijkcijfer is onbelangrijk.”. Zei Joos toen. Jaja… En mijn naam is Eugène. En ik verzamel postzegels en occasionele varkensoren. Soit, in dit tempo kennen Joos & Raes over nóg een maand al hun kijkers persoonlijk. We zouden nu natuurlijk een beetje gemeen kunnen worden en uitweiden over, pakweg, het eerder bescheiden… euhm… ‘presentatietalent’ van Filip Joos. O gruwel, de brandwonden in de nek van Frank Raes, door die priemende varkensoogjes van het Krapuul van Kemzeke. Met mijn welgemeende excuses aan gevoelige lezers en andere meerwaardezoekers, maar zo noemen ze ons sporza-anchor nu eenmaal, sinds hij vorig seizoen de kleedkamers van KFC Vrasene heeft verbouwd. Kemzeke – KFC Vrasene, met een ‘schurftkop’ van een arbiter! En nog een beetje wangedrag achteraf. Vier weken schorsing, meneer. En nu we het toch over voetbal hebben, we zouden ook de transfer van Filip Joos naar een andere sportredactie kunnen onthullen. Die van vtm bijvoorbeeld, waar Joos 4 jaar geleden weliswaar een contract ondertekende, maar nooit honoreerde. Jaja, hij had alles om de Ronaldo van de Medialaan te worden, inclusief een extragalactisch uitdeinend ego. Máár, – beloofd is beloofd – , daar gaan we het dus niet over hebben.

U moet weten, het gaat in deze namelijk niet over Joos, noch over Raes. Neenee, dit gaat over Belgacom, dat het spuugzat is om tientallen miljoenen euro op te hoesten voor de Jupiler League en daar de voorbije drie seizoenen nauwelijks iets voor terug heeft gekregen. Het is eigenlijk een half mirakel dat de openbare omroep nog de samenvattingsrechten voor het Belgische voetbal heeft kunnen verwerven. Tijdens de onderhandelingen over het nieuwe contract, vorige zomer, uitten de marketeers van Belgacom bij herhaling hun ongenoegen over de liaison tussen Belgacom en de openbare omroep. Belgacom betaalde zich dan wel blauw, maar de vrt ging met de eer lopen, daar kwam het ongeveer op neer. Er dook zelfs een interne Belgacom-peiling op waaruit moest blijken dat amper 17% van de Belgische voetbalfans zei te weten dat de exclusieve voetbalrechten  in handen waren van Elf, de voetbalzender van Belgacom. Het overgrote deel van de ondervraagden dichtte de rechten net toe aan Eén en Sporza. Bart Dewever heeft al voor minder de revolutie afgekondigd.

En dus stelde Belgacom zijn eisen. Reclame voor de Belgacom-voetbalzender Elf in álle uitzendingen van de vrt. En ook en vooral: géén voetbalmagazine-met-samenvattingen op Eén of Canvas, zolang de uitzending op Elf nog aan de gang is. Concreet komt dat er op neer dat u op de vrt geen Studio 1 meer te zien krijgt vóór 23u00. Vandaar dat u bijvoorbeeld vorige zondag tot 23u32 moest wachten op de samenvatting van Club Brugge – Kortrijk en Westerlo – Genk . Vandaar ook dat Frank Raes zijn ding niet meer mag doen op zondagavond, want door de combinatie talkshow-wedstrijdverslag zou ook hij voortaan moeten wachten tot ruim na elven om op zondagavond nog aan de beurt te komen. Vandaar dat Raes dus naar maandagavond verhuisde. Vandaar dat Joos, op diezelfde maandagavond, eigenlijk overbodig werd. Vandaar dat ze dan maar samen iets zijn begonnen. Extra Time. Een soort overbodige verlenging. Want de echte match is dan allang gespeeld. Op het plein van Belgacom.

14 reacties

Opgeslagen onder media

14 Reacties op “Extra time, extra small

  1. Jeroen B

    Afgaande op de recente remonte van het KBC aandeel mogen we een verdriedubbeling van de kijkcijfers verwachten in de komende 4 weken! 🙂

  2. Oké, het ging niet over Joos, maar toch: ik ben een onvoorwaardelijke fan. Knappe analyses, enthousiast én grappig. Maar toegegeven, ook ik zat maandag niet voor de buis gekluisterd.

  3. Jef

    Dat Filip Joos an sich geen vlotte presentator is, klopt, maar maakt me als voetbalsupporter weinig uit. Hij stelt tenminste relevante vragen.
    Zijn escapades op het voetbalveld of in de Medialaan interesseren me zo mogelijk nog minder: totaal irrelevant.

    Wat Frank Raes daar echter wekelijks uit zijn botten mag slagen, is ongelooflijk. Ik hoop dat de maandagavondversie van vorig seizoen in ere wordt hersteld, óf dat Peter Van den Bempt Raes komt vervangen.

    Frank mag dan zijn vrije uren onder de zonnebank gaan doorbrengen.

    Getekend,
    één van de 148.000 dapperen van vorige week…

  4. S-

    Het is echt een programma dat niet boeit. Een paar vrolijk items maar de mayonaise pakt niet. Waarom kunnen wij niet gewoon een échte voetbaltalkshow hebben zoals op de Nederlandse televisie, zonder franjes, zonder de lifestyle-vraagjes van Raes? Met boeiende trainers en boeiende analisten.

  5. Polidor

    Deze week uitten Jacobs, Boskamp en De Witte hun bedenkingen bij de aanslag van Witsel op Wasyl. Veel commotie en dat leidde er toe dat de heren eigenlijk heel wat te vertellen hadden. Net op het moment dat ze dit wilden doen moest er echter een voorafgepland filmpje getoond worden – dat weinig met het gespreksonderwerp van doen had . Een interviewer dient aandachtig naar zijn gasten te luisteren, eerder dan met zijn eigen ideeën te pronken. Laat staan om hierover met een gast in discussie te gaan. Nooit gezien in een interview. En onze Frank maar zwijgen. Het zal die ander wel een rode kaart kosten of een paar weken schorsing zoals vorig jaar. Beter begeleiden zoals Witsel denk ik.

  6. Christophe

    Gaat Frank Raes nu echt elke week vragen wie er kampioen wordt? Het wordt een beetje onnozel/belachelijk/zielig(maak uw keuze). Gelukkig is er Studio 1 op Rtbf, Studio Voetbal op de Nos en Match of the Day op de BBC. En er zijn al maar 24 uren in een dag…

  7. P Leysier

    Voetbal is dood, leve het voetbal.

  8. Pieter

    De VRT heeft er met Joos dan eens een journalist met voetbalkennis bij; ze knijpen hem dood door hem koste wat kost in een (al dan niet door Belgacom gedicteerd) format te willen proppen. ‘De Kijk van Joos’ was een wekelijks hoogtepunt in onze arme voetbalcompetitie, maar komt in Extra Time helemaal niet tot zijn recht. En Joos stelt, i.t.t. Raes, wel relevante vragen…

  9. Yannick

    Voetbalcolumns gaan vaak over geld. Dit is een verhaal over voetbal zonder geld.
    Vorige woensdag zat ik met mijn zus en haar twee koters op Park Spoor Noord. Dat is een nieuw aangelegd park in het noorden van Antwerpen, middenin wat ooit een probleemwijk was en nu op een zalige zomerdag op een idyllische plek lijkt. Gras en water, twee ingrediënten voor stadsarchitectuur grand cru.
    Het liep tegen een uur of twee, toen ik hem zag. Een zwarte jongen met een witte bal. Hij sprong meteen in het oog, omdat hij alleen was. In Park Spoor Noord is niemand alleen. Families, vriend(inn)en, kindjes, iedereen krijst, zont of picknickt met en door elkaar.
    De jongen dus niet. Hij deed kunstjes met zijn bal, en ik kon niet anders dan gebiologeerd toekijken. Na vijf minuten was ik zo gefascineerd, dat ik een belachelijke pantomime opvoerde die veel weg heeft van het baltsgedrag van pubers op hun eerste discoavond: ik liep kwansuis toevallig richting X, liet mijn gsm vallen, bleef even staan, en zei in universeel Antwerps: “Passke?”
    Een uur later stonden we allebei uit te hijgen. Niet normaal hoeveel beheersing X in zijn blote voeten had, links en rechts. Zonder liegen: dát doet minstens de helft van onze voetbalprofs hem niet na. X bleek pas twee maanden in Antwerpen te zijn neergestreken, met zijn mama en zijn jongere broertje. Hij was 15, en zou in september naar school gaan. Op mijn vraag of hij niet graag zou voetballen bij een club, lichtten zijn ogen op: “oui”. En hij had voetbalschoenen. Thuis.
    Impulsiviteit is my middle name, dus ik belde een ex-trainer van me die nu bij Germinal Beerschot werkt. Of X eens kon meetrainen, gewoon om te zien welk niveau hij haalt? Dat hij met die voeten vriendjes zou maken als hij zich in een ploeg kon uitleven, was zonneklaar. Tien uur “s ochtends de dag erop, training van de min-16 van Beerschot, hij was welkom. X gaf me zijn adres, en we spraken de volgende ochtend om 9 uur af. Ik zou hem brengen, die ene keer, busregelingen konden we nadien nog uitpluizen.
    De volgende ochtend belde ik aan bij huize X. Dat bleek tehuis X te zijn, een opvangcentrum voor mensen die het moeilijk hebben. Ik mocht erin van een vriendelijke mevrouw die wel eens Studio 1 keek, en mijn kop een entreebewijs waard achtte. Ik ben er haar nog dankbaar om. Achter de deur een wereld die normaal gesloten blijft, een schok, en tegelijk een openbaring. X lepelend in een pot yoghurt, niet in het minst gehaast, die zei: “Maman veut te voir”. Maman wachtte in de deuropening van de hun toegewezen kamer. Tien minuten met haar gepraat, fiere vrouw, echte moederkloek, die aangaf dat ze me misschien wel vertrouwde, maar dat het volgens haar toch beter was dat X niet meeging, die ochtend. Al wist ze dat hij goed kon voetballen, en al zag ze in dat voetbal hem kon helpen vriendjes maken, toch moest het nog even wachten, tot X de schok van alle veranderingen had doorstaan. Wijs antwoord op my middle name.
    X half ontgoocheld, half trots op zijn moeder. We schudden handen, en ik wierp een blik in de donkere kamer. Daar stonden, keurig naast mekaar, een paar minivoetbalschoentjes. Van het broertje van X. “t Klinkt misschien sentimenteel, maar dat is dan maar zo: die twee voetbalschoentjes, maat 27 gok ik, krijg ik niet meer uit mijn hoofd. De mevrouw van het centrum heeft mijn e-mail, de mama van X mijn telefoonnummer. Ik weet wat ik wil voor Sinterklaas: X de ster van de scholieren van Wilrijk, zijn broertje daar lachebek bij de duiveltjes. Niet meer alleen.


    Getekend: F. Joos

    Ik moet toegeven fan te zijn van Joos; van zijn columns, zijn analyses en zijn reportages. Bekijk even zijn reportage over François Sterchele, enkele dagen na diens dood, en zeg mij dat dat geen goede tv is.

  10. Diederiek

    beste,

    Mja, ik vind dit nogal een eenzijdige benadering van Filip Joos. Je kan, als je wil, van iedereen én een monster én een feetje maken. Enkel zijn mindere kanten in de verf zetten en die uitvergroten, geeft me indruk van een persoonlijke afrekening, in elk geval van redelijk wat frustratie. Ik heb het in dat opzicht ook moeilijk met een anonieme blog. Je moet niet echt moedig zijn om wat vileine woordjes neer te pennen achter een scherm waar niemand je ziet.

    Kijk, het mooie aan sport is de emotie, en als de matchen één of twee dagen achter de rug zijn, is die emotie, die spanning verdwenen. Je moet dus meer dan normaal geïnteresseerd zijn om een dergelijke programma te volgen. Een programma als ‘de laatste Show’, dat zeker niet opwindender is, verre van, trekt enkel door de keuze van onderwerpen een veel breder publiek aan. Als je dan wat kijkers wil hebben, moet je je programma wat breed houden, en je niet verliezen in taktische discussies, die op zich wel interessant kunnen zijn, maar enkel een bepaalde niche van de bevolking zullen boeien. Een heel moeilijke opdracht dus.

    Wat de persoonlijke prestatie van Filip Joos in Extra Time betreft: als interviewer vind ik hem ook niet superboeiend, maar dat ligt eerder aan het onderwerp voetbal op zich, en voor een goed geslaagd interview moet je ook met twee partijen zijn, en ietwat interessante voetballers met een aparte kijk op het leven zijn niet gemakkelijk te vinden. Antwoorden, en daarom ook de vragen, zijn meestal zeer cliché.

    Soit, ik vind Joos in elk geval beter dan zijn collega Raes van wie je soms de indruk hebt dat hij voor de Flair werkt en altijd de contramine wil opzoeken. Wat ik van Joos des te meer apprecieer zijn zijn analyses, die tot de betere in Vlaanderen onder het journaille behoren, en vooral zijn columns. Ik herinner me bijvoorbeed een column van hem in De Morgen waar hij in de winterstop van 20o7-2008 in een open brief aan Verhofstadt de schoonheid van het voetbal van Cercle Brugge toen, bezingt, en de premier vraagt een wet uit te vaardigen dat de groten verbiedt na de heenronde te shoppen bij de kleinere ploegen. Dat was een pareltje. En die column die een andere lezer hierboven publiceert vind ik ook heel goed.

    We leven in een democratie, u heeft dus recht op uw mening, maar onthullend en relevant, laat staan genuanceerd, heb ik uw post dus niet gevonden.

    mvg
    Diederiek Vermeersch
    diederiek.vermeersch@telenet.be

  11. S-

    Deze week vond ik Extra Time wel best goed, zonder Raes, met een paar dwaze items minder. Gewoon simpel analyseren met een paar gasten die iets te vertellen hadden en met een onderbouwde mening voor de dag kwamen.

  12. En ook gisteren was het best te pruimen. Hoera.

  13. Pingback: Frank Raes : Biografie, nieuws, foto's, video's

Geef een reactie

