humo goes Corelio & Woestijnvis


Het is één van de best bewaarde geheimen in het Vlaamsche medialand. Tot nu. Want de mediatransfer van het jaar is in de maak. Om met de deur in huis te vallen: het weekblad Humo verkast heel binnenkort van Sanoma City, het rijk-waar-de-zon-allang niet-meer-schijnt van zonnekoning Aimé Van Hecke, naar… Corelio, uitgever van o.a. De Standaard en Het Nieuwsblad. Spilfiguur in het hele verhaal is andermaal Wouter Vandenhaute, ceo van Woestijnvis én lid van de Raad van Bestuur van Corelio.

We schrijven een paar weken geleden. Op de cover van Humo prijkt naast Steve Stevaert zowaar het hoofd van Aimé van Hecke op een dienblad. De cover was een reactie op de aangekondigde saneringen bij Sanoma: 10 miljoen euro besparingen, en een pak  jobs op de helling. Niet toevallig werd daarbij vooral Humo geviseerd. Ja, de advertentie-inkomsten vielen óók bij Humo zwaar tegen. Maar vooral: ja, Aimé wilde in het spoor van zijn collega-bloedhonden bij De Morgen de ‘al te lastige redactie’ monddood maken. En dus moeten er straks minstens 2 Humo-journalisten vertrekken, én een pak volk bij de website én nog een pak volk bij de marketingafdeling van het weekblad.

Nog diezelfde middag ging de redactie in crisisberaad, aangestuurd en aangevuurd door hoofdredacteur Jörgen Oosterwaal. De redactie bruiste en kookte als in de betere dagen, ook dat was alweer een eeuwigheid geleden. Want ze waren boos, héél boos. Het was van de wereldvreemde Louis Croonen geleden dat het blad nog zo was geschoffeerd door zijn uitgever/eigenaar. Louis had het pleit destijds verloren, een ouderdomsdeken op de redactie voorspelde Aimé hetzelfde lot. Alla, het hoofd van Aimé kon dan wel niet worden geëist, het moest op zijn minst op de cover. Mét dienblad. At your service. Of toch niet helemaal.

Want toen al broedde Oosterwaal op veel meer dan een slap studentikoze uithaal naar het opperhoofd. Vandaar dat hij enkele dagen later richting Corelio toog, met de vraag of Corelio… Humo wou overnemen. Niet dat Oosterwaal enig mandaat had namens Sanoma, maar een gezamenlijke vriend kon daar wel een mouw aan passen. Inderdaad, Wouter Vandenhaute. Boezemvriend van Aimé, – sinds toenmalig vrt-baas Aimé Van Hecke hoest de openbare omroep elk jaar 30 miljoen euro op voor de programma’s van Woestijnvis- én meer dan een huisvriend van Corelio, dat 40% van de Woestijnvis-aandelen bezit.  Wouter overtuigde Aimé dat het nooit meer goed komt tussen Aimé en de Humo-redactie. En hij voorspelde een pak Corelio-centen, om en bij de 100 miljoen euro wordt gefluisterd. Centen die Aimé in deze barre tijden héél goed kan gebruiken. Humo mag dan wel sinds jaar en dag de financiële melkkoe zijn voor Sanoma, met een immer weerbarstiger wordende redactie was elk mogelijk toekomstperspectief meer dan verstoord. To be continued, heel binnenkort, met een officieel bericht dat verdrinkt in de drogredenen.

Hoe dan ook,  als u binnenkort in de krant leest dat Humo verkast naar Corelio, weet dan dat u het hier éérst heeft gelezen.

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder media, Uncategorized

Een Reactie op “humo goes Corelio & Woestijnvis

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s